Selecteer een pagina

Vandaag loop ik mee met Richard Bruijne en Vincent Groenendijk, de bedenkers van de Wijnloop. De Wijnloop, vrijwel altijd van 18.00 tot 21.00 doet vandaag Heemstede aan en ik ontmoet de heren rond een uur of zeven.

‘Hoe gaat het’. Bruijne steekt zijn hand omhoog ‘kijk om je heen’. En inderdaad, de vraag stellen is hem beantwoorden. Honderden mensen in opperbeste stemming, lopend met een wijnglas, lopend van winkel naar winkel. Er speelt een dweilorkest door de straten en sommige winkels pakken uit met een deejay,

‘De Wijnloop is vooral bedoeld voor de plaatselijke ondernemers en inwoners’ aldus Groenendijk. We hebben het steeds over ‘koop lokaal’ maar vaak weten de inwoners niet eens wat voor leuke winkels en ondernemers bij hun om de hoek zitten.

‘Ik zie het aan mij zelf, vult Bruijne aan’. Ik liep een dergelijk evenement bij mij in Huizen en koop sinds die dag veel meer bij de winkels in mijn buurt.

Dan worden we aangesproken door de persoon die vanuit Heemstede namens de winkeliers het contact met de Wijnloop onderhield. ‘Ik zou jullie graag even willen voorstellen, dit is de burgemeester’. Bruijne en Groenendijk schudden de hand van de burgemeester die zelf ook met een glas in haar hand staat. De burgemeester is lovend over de Wijnloop en loopt een stukje mee op. Ze hoopt dat ook volgend jaar de Wijnloop Heemstede aan zal doen.

Groenendijk ‘wij hebben nog nooit ergens een Wijnloop georganiseerd die het jaar daarop en daarop niet herhaald is, sterker nog, er zijn nu zelfs steden die twee edities per jaar willen.

Toch, het organiseren van een Wijnloop is niet in iedere gemeente even makkelijk. ‘De gemeentes zien de Wijnloop teveel als evenement, het is meer een buurtfeest’ aldus Bruijne. ‘Verantwoordelijke personen binnen de gemeente doen nog wel eens moeilijk om een alcohol vergunning af te geven’. Dat is onbegrijpelijk voor ons. ‘De Wijnloop duurt slechts drie uurtjes en de gemiddelde leeftijd is 40+, het zijn geen hooligans’. Onlangs nog hadden we een gesprek met iemand van een gemeente die met meerdere argumenten kwam waarom ze het niet wilden (terwijl de Wijnloop het jaar daarvoor een groot succes was). Toen we al die argumenten weerlegden zei ze dat er veel klachten waren over kapotte glazen in de straat. Ik zei ‘dat is knap want het waren onbreekbare duurzame plastic glazen’. Toen viel er een stilte. ‘Daarom, gaat Bruijne verder’ is die hand van de burgemeester van zojuist zo veel betekenend, zo kan het dus ook’.

‘Het is toch bizar, de winkeliers en horeca hebben hele moeilijke jaren achter de rug, daarnaast is er al jaren grote leegstand in de winkelstraten. Dan bedenken wij een concept om hun een duwtje in de rug te geven en dat zijn er dus mensen binnen een gemeente die dat tegen houden.’

Je noemde net de horeca, spelen die een rol bij ‘de Wijnloop’? Groenendijk ‘jazeker, wij richten ons weliswaar in de eerste plaats op de winkeliers omdat er voor de horeca andere concepten zijn maar we zien ze heel graag mee doen. Dan kan met de Wijnloop zelf of met een ‘Wijnloop daghap’ in een restaurant of een afterparty in een kroeg. Het hangt ook een beetje van het aanbod in een stad af. Wij doen ook een Wijnloop in een dorp waar weinig winkels zitten, daar doet ook horeca mee maar men kan ook een glas laten inschenken bij de dokter, tandartspraktijk, fysiotherapeut en de notaris.’

We lopen door en Bruijne en Groenendijk lopen zoveel mogelijk winkels binnen om te vragen hoe het gaat. Zonder uitzondering zijn de ondernemers enthousiast. De plaatselijke opticien ‘misschien verkoop ik er geen bril meer door vandaag maar er zijn hier wel 500 mensen geweest’. ‘Als ik een advertentie plaats, voor in verhouding meer geld, krijg ik misschien 2 mensen in mijn winkel.’ ‘En al verkoop ik niks, soms moet je dingen doen omdat ze gewoon heel leuk zijn’.

Op het gesprek met de opticien haak ik verder in. ‘Wat kost het de winkelier eigenlijk’? 

‘De winkelier moet alleen zorgen dat hij wijn heeft staan’, verder niet. Wel zien we graag dat ze een klein hapje presenteren.’ Je ziet, dat varieert hier van een aspergesoep, tot een sateetje, sommige hebben een bitterbal, andere een kaasplank en sommige een bak chips. Alles is ok.

Maar dat is het dan ook’. Verder niet? ‘Nee wij nemen al het werk en kosten op ons, de glazen, de advertenties, de nieuwsbrief, de ticketverkoop zodat de winkelier er zo min mogelijk werk aan heeft en drukwerk.’

‘Over die glazen gesproken, het is geen echt glas’.

Bruijne; ‘hier niet, bij sommige steden wel’. Toen wij met de Wijnloop begonnen hadden we alleen echt glas omdat plastic niet in deze tijd past, vonden wij’ maar daar denken veel gemeentes dan weer anders over. Glas kan breken, plastic niet’. Ik zeg altijd ‘iedereen is zuinig op zijn glas en neemt het mee als souvenir maar als er 750 mensen lopen dan zal er ongetwijfeld wel eens iemand zijn glas laten vallen’. ‘Toch, we zijn op zoek gegaan naar een alternatief en uitgekomen op duurzame plastic glazen die niet van echt te onderscheiden zijn. Voor ons als wijnliefhebber heel belangrijk’. Belangrijk daarbij was dat het een glas moest zijn wat men ook graag mee neemt als souvenir, zodat niets achter blijft. Het is vele malen duurder dan echt glas maar dan heb je ook wat.’

‘Jullie rol is eigenlijk best beperkt deze avond’, merk ik op.

‘Klopt’ zegt Groenendijk. Wij helpen wel bij het scannen van de glazen via onze app(de glazen kunnen worden opgehaald bij een winkel voorafgaand aan de Wijnloop) en we laten graag ons gezicht zien, horen graag hoe de ondernemers het hebben op zo’n avond en om eerlijk te zijn, de Wijnloop is ook heel gezellig om mee te lopen’.

‘En jullie leveren de wijn neem ik aan?’

‘Nee’, zegt Bruijne resoluut. Als wijnimporteur, want dat ben ik, zou dat heel fijn zijn maar dat past niet bij het concept. Het zou gek zijn als wij een Wijnloop organiseren voor en door locals om dan de wijn te leveren. Wij hameren er juist op dat de winkels met de plaatselijke wijnhandel of slijterij een afspraak maken over de wijn. Wij zijn daar geen partij in tenzij daar om gevraagd zou worden. Ik ga het je nog sterker vertellen, wij besteden in de meeste gevallen ook het drukwerk uit aan een lokale drukkerij’. Dat doen we niet online. En eerlijk, in prijs maakt dat ook vaak niet eens zoveel uit.

Dan vordert de avond en nemen we afscheid. Ik loop nog even door en zie overal blije gezichten, bij winkeliers en bij ‘Wijnlopers’. En als ik een uur na afloop van de Wijnloop een plaatselijk eetcafe verlaat waar veel Wijnlopers een hapje eten, zie ik dat er geen glas is achtergebleven. Wijnlopers zijn gewoon hele gezellige, fatsoenlijke mensen uit de buurt.